Deze speciaal samengestelde sets hebben DIRECT invloed op de prestaties van de motor.
Additieven: de toegevoegde waarde voor uw motor
Moderne motorblokken presteren niet alleen beter, ze moeten ook voldoen aan steeds strenger wordende normen. Zowel voor de prestaties als bij het tegemoet komen aan vereisten voor emissies, maakt het gebruik van additieven een groot verschil. De rol van deze additieven en het effect ervan, wordt vaak onderschat.
Ten onrechte zo blijkt:
VERJONGINGSKUUR
Laten we meteen tot de kern komen: Brandstofadditieven helpen de verbranding te optimaliseren en de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Dat is essentieel om aan de moderne en strenge normen te voldoen. Maar ze zorgen ook voor een betere rijervaring. Additieven geven je motorblok een verjongingskuur. En dat is altijd een goed idee.
Veel moderne benzinemotoren maken immers gebruik van directe brandstofinjectie. Dat verhoogt enerzijds de brandstofefficiëntie, maar kan ook leiden tot koolstofophoping op de injectoren en inlaatkleppen. Brandstofadditieven met reinigende eigenschappen helpen om deze vervuiling te verwijderen en te voorkomen.
GUMMING
Maar er is meer. En dat deel van het verhaal begint niet bij de motor zelf, maar bij de brandstof die we er in gooien. Moderne brandstoffen bevatten ethanol en daar hangen gevolgen aan vast. Gebruik van ethanol kan leiden tot vochtophoping, corrosie en ‘Gumming’. Say what?
De term Gumming verwijst naar het proces waarbij niet-oplosbare afzettingen of ‘gum’ zich ophoopt in het brandstofsysteem. Dat manifesteert zich letterlijk overal: in de brandstofleidingen, injectoren, carburator, kleppen en zelfs in de verbrandingskamers van de motor. Deze afzettingen kunnen een taai en kleverig residu vormen. Precies om dit te voorkomen, zijn additieven erg belangrijk bij het gebruik van brandstof met ethanol. In moderne motorblokken, maar ook bij oldtimers. De reinigende eigenschappen, weet je nog?
KORTE RITJES
Het volgende zal bij velen bekend in de oren klinken: De combinatie van korte ritten en milieu gerichte toevoegingen aan brandstof – zoals ethanol – leidt tot problemen met verstopte onderdelen. In de Benelux zijn weinig open ruimtes. Korte ritten resulteren vaak in onvoldoende hoge verbrandingstemperaturen waardoor roetdeeltjes minder verbranden. Bij dieselmotoren, leidt dit al snel tot een verstopte DPF (Diesel Partikel Filter). Wie kent niet het gele motor-icoontje dat oplicht op het dashboard?
Ook EGR (Exhaust Gas Recirculation) kleppen lijden hier onder. Deze kleppen sturen een deel van de uitlaatgassen terug naar de motor om de stikstofuitstoot te verminderen. Ook hier bereikt de motor bij korte ritten niet de juiste temperatuur om de ophoping van koolstofafzettingen op de kleppen te voorkomen. Het gevolg is dat de EGR-kleppen kunnen vastlopen.
Dit is het punt waar specifieke additieven in beeld komen. Ze zijn ontworpen om de DPF- en EGR-systemen schoon te houden, of te reinigen. Op die manier voorkom je hoge herstelkosten. En loopt je motorblok gewoon altijd lekker en… zuiniger! Want betere prestaties van de motor betekenen ook een lager brandstofverbruik. Je verdient de aankoop van additieven al snel terug. Zuiniger en met meer rijcomfort. Dat is wat men een win-win noemt!
SAMEN STERK
Verschillende additieven samen gebruiken resulteert in een nog beter eindresultaat. Elk additief heeft zijn eigen werken en 1 + 1 is in dit geval vaak 3.
Zo kun je een Motul engine flush & clean toepassen die koolaanslag rond de zuigerveren verwijdert en de motor terug zijn volle kracht geeft. Resultaat: een aanzienlijk verschil in motorprestaties én verbruik.
Echter, zit het brandstofsysteem verstopt? Dan zal de behandelde motor beter presteren, maar nog steeds niet optimaal. Andere additieven zorgen hier voor het gewenste resultaat.
Het combineren van additieven is dus dé manier om tot een optimaal resultaat te komen. Motul heeft niet alleen additieven ontwikkeld met de allerhoogste kwaliteit, maar heeft ook de meest courante combinaties verpakt in een handige kit. Die prijs van die kit is lager dan wanneer je de afzonderlijke producten zou kopen. Zowaar alweer een win-win!
ENGINE CLEAN KIT DIESEL
MOTUL SYSTEM KEEP CLEAN DIESEL (300 ml) is een preventieve additieve reiniger ontworpen om te worden gebruikt in alle soorten dieselinjectiesystemen, met indirecte of directe injectie, natuurlijke aanzuiging of turbocompressor, met of zonder DPF (Diesel Particulate Filter) en met of zonder SCR (Selective Catalytic reductie) systemen.
MOTUL Engine Flush (300 ml) is ontworpen om te worden gebruikt in alle soorten benzine- en dieselmotoren, met natuurlijke aanzuiging of turbocompressor, met of zonder nabehandelingssystemen, die alle soorten brandstoffen gebruiken.
ENGINE CLEAN KIT GASOLINE
MOTUL SYSTEM KEEP CLEAN GASOLINE (300 ml) is een preventieve additieve reiniger ontworpen om te worden gebruikt in alle soorten benzinemotoren met injectie of carburateur, natuurlijke aanzuiging of turbocompressor, met of zonder katalysator, die alle soorten benzine gebruikt, met of zonder lood, LPG, Ethanol en biobrandstoffen.
MOTUL Engine Flush (300 ml) is ontworpen om te worden gebruikt in alle soorten benzine- en dieselmotoren, met natuurlijke aanzuiging of turbocompressor, met of zonder nabehandelingssystemen, die alle soorten brandstoffen gebruiken.
EMISSION REDUCTIN KIT DIESEL
MOTUL DPF Cleaner Diesel (300 ml) is een schoner additief ontworpen om te worden gebruikt in alle soorten dieselmotoren, met directe of indirecte injectie, natuurlijke aanzuiging of turbocompressor, met DPF (Diesel Particulate Filter) en/of met SCR (Selective Catalytic Reduction)-systemen.
MOTUL INJECTOR CLEANER DIESEL (300 ml) is een curatief additief ontworpen om te worden gebruikt in alle soorten dieselinjectiesystemen, met directe of indirecte injectie, natuurlijke aanzuiging of turbocompressor, met of zonder DPF (Diesel Particulate Filter) en met of zonder SCR (Selective Catalytic Reduction) systems.
EMISSION REDUCTION KIT GASOLINE
MOTUL INJECTOR CLEANER BENZINE (300 ml) is een geneeskrachtig additief dat is ontworpen om te worden gebruikt in alle soorten benzinemotoren met injectie of carburateur, met natuurlijke aanzuiging of turbocompressor, met of zonder katalysator, die alle soorten benzinebrandstoffen gebruiken, met of zonder lood, LPG, ethanol en biobrandstoffen.
MOTUL Cat Converter Cleaner (300 ml) is een schoner additief dat is ontworpen om te worden gebruikt in alle soorten katalysatoren voor benzinemotoren, oxidatiekatalysatoren en TWC – Three Way Catalytic converters.