Officiële Motul e-commerce partner

Veelal uit voorraad leverbaar

KLASSIEKE AUTO’S KLAARMAKEN VOOR HET VOORJAAR: ZO DOE JE DAT

Na een lange, koude winter is het eindelijk zover: de zon laat zich weer zien, de dagen worden langer en het begint te kriebelen om weer de weg op te gaan met je klassieke auto. Maar voordat je zorgeloos kunt toeren over kronkelende dijkwegen of deelnemen aan oldtimer-evenementen, is het belangrijk om je klassieker goed voor te bereiden op het nieuwe seizoen. Hieronder lees je stap voor stap hoe je dat aanpakt.

1. CONTROLEER DE ACCU

Als je de accu tijdens de winter hebt losgekoppeld of aan een druppellader hebt gehad: goed bezig! Controleer alsnog of de accu voldoende spanning heeft. Is hij dof of gecorrodeerd? Reinig dan de polen en klemmen met een accuborstel of een mengsel van baking soda en water. Laad de accu eventueel nog even bij voordat je start.

2. CONTROLEER OLIE EN OVERIGE VLOEISTOFFEN

Olie veroudert, ook als je auto stilstaat. Het is dus verstandig om bij de start van het seizoen verse olie en een nieuw oliefilter te plaatsen. Controleer ook het koelvloeistofniveau, de remvloeistof, ruitenwisservloeistof en eventueel de versnellingsbakolie.
Let op verkleuring of vreemde geurtjes – dat kan op veroudering of vervuiling wijzen.

Let op: Gebruik geen koelvloeistof met organische zuren (OAT-technologie) voor oldtimers. Die zijn bedoeld voor moderne motoren en kunnen pakkingen of metalen aantasten in klassieke voertuigen.

Remvloeistof
Voor oldtimers is het belangrijk om een remvloeistof te kiezen die compatibel is met oudere remsystemen, vaak met natuurlijke rubberen afdichtingen en onderdelen die gevoelig kunnen zijn voor moderne (agressievere) synthetische remvloeistoffen.

  • DOT 3 & 4 is vaak veiliger voor oudere voertuigen met rubberafdichtingen op basis van natuurlijke materialen. (Maar maar let goed op de specificaties van je remsysteem.)
  • Vermijd siliconen remvloeistoffen (DOT 5) tenzij het systeem daar specifiek voor ontworpen is. Deze zijn niet compatibel met DOT 3 of DOT 4 en kunnen schade veroorzaken als ze gemengd worden.

Dit is een minerale olie welke geschikt is voor klassieke handgeschakelde versnellingsbakken zonder “extreme pressure” additieven die schadelijk kunnen zijn voor geel metaal.
Voordeel is dat deze zachter is voor pakkingen en afdichtingen, goed voor synchro’s van oudere bakken.

Let op: Gebruik geen GL-5 olie, tenzij je zeker weet dat het materiaal in je versnellingsbak daartegen bestand is. GL-5 bevat vaak additieven die schadelijk zijn voor messing synchro’s (veel gebruikt in oldtimers).

3 INSPECTEER BANDEN EN BANDENSPANNING

Tijdens de winter kunnen banden wat lucht verliezen. Controleer dus de bandenspanning en pas deze aan volgens de fabriekswaarden. Kijk ook naar de conditie van het rubber: droogtescheurtjes of vervorming duiden op slijtage.

Als de wagen langer heeft stilgestaan, kunnen er zelfs rechte vlakken op de banden ontstaan. Dit kan veelal verholpen worden door voor de eerste rit de bandenspanning tot 3 bar op te pompen. Na die eerste rit mag de bandenspanning terug naar voorgeschreven normale spanning.

Tip: Vergeet de reserveband niet!

4. REMMEN EN OPHANGING CHECKEN

Na een tijdje stilstaan kunnen remschijven wat roestig zijn. Een korte proefrit helpt dit vaak al weg te remmen. Voel tijdens het rijden of het rempedaal goed aanvoelt en de auto netjes in een rechte lijn remt. Let ook op bijgeluiden of een wiebelend stuur, dat kan wijzen op een probleem met de ophanging of wiellagers.

5. SMEREN WAAR NODIG

6. CONTROLEER VERLICHTING EN ELEKTRISCHE SYSTEMEN

Test alle lampen: koplampen, knipperlichten, remlichten en dashboardverlichting. Kijk ook of claxon, ruitenwissers, ventilatie en eventuele andere elektrische systemen goed functioneren.

7. SCHOONMAKEN EN LAKBESCHERMING

Een frisse start van het seizoen begint met een grondige wasbeurt. Verwijder stof en vuil van de winterstalling, reinig de velgen en was de auto met een goede shampoo welke ook bescherming biedt.
Vergeet ook het interieur niet: stofzuigen, bekleding / leer- en ramen reinigen.

8. PROEFRIT MAKEN

Na al deze controles is het tijd voor een korte proefrit. Let op het gedrag van de motor, de wegligging, remmen en stuurinrichting. Hoor je vreemde geluiden of voelt iets niet goed aan? Dan is het beter om eerst een specialist te raadplegen voordat je verder rijdt.

TIP: DENK AAN DE VERZEKERING EN KEURING

Controleer of je verzekering nog geldig is en of je auto eventueel een technische keuring moet ondergaan. Sommige landen stellen jaarlijkse of periodieke controles verplicht, ook voor oldtimers. (In Nederland geld dit niet voor voertuigen ouder dan 50 jaar)

TOT SLOT: GENIET!

Een klassieker is niet alleen een voertuig, het is een beleving. Als je alles netjes hebt nagelopen en je bolide weer in topvorm is, rest er nog maar één ding: rijden!

Dus open het dak, zet een fijn deuntje op (of luister gewoon naar het motorgeluid), en geniet van het voorjaar – precies zoals het bedoeld is.

Voor motoren met een verhaal – vertrouw je op Motul

BEREIKBAARHEID CLUB MOTUL TIJDENS DE FEESTDAGEN

Tijdens de feestdagen zal de bereikbaarheid van Club Motul tijdelijk anders zijn. Houd er rekening mee dat ons kantoor tussen maandag 23 december en woensdag 1 januari telefonisch niet bereikbaar zal zijn.

Voor dringende zaken vragen wij je vriendelijk om ons per e-mail te benaderen. We willen je erop wijzen dat er wel langere reactietijden kunnen zijn dan je van ons gewend bent.

Daarnaast zullen er ook langere levertijden zijn voor bestellingen, dus we raden aan om tijdig je producten te bestellen om eventuele vertragingen te voorkomen.

We danken je voor je begrip en wensen je hele fijne feestdagen!