Na een lange, koude winter is het eindelijk zover: de zon laat zich weer zien, de dagen worden langer en het begint te kriebelen om weer de weg op te gaan met je klassieke auto. Maar voordat je zorgeloos kunt toeren over kronkelende dijkwegen of deelnemen aan oldtimer-evenementen, is het belangrijk om je klassieker goed voor te bereiden op het nieuwe seizoen. Hieronder lees je stap voor stap hoe je dat aanpakt.
1. CONTROLEER DE ACCU
Als je de accu tijdens de winter hebt losgekoppeld of aan een druppellader hebt gehad: goed bezig! Controleer alsnog of de accu voldoende spanning heeft. Is hij dof of gecorrodeerd? Reinig dan de polen en klemmen met een accuborstel of een mengsel van baking soda en water. Laad de accu eventueel nog even bij voordat je start.
2. CONTROLEER OLIE EN OVERIGE VLOEISTOFFEN
Olie veroudert, ook als je auto stilstaat. Het is dus verstandig om bij de start van het seizoen verse olie en een nieuw oliefilter te plaatsen. Controleer ook het koelvloeistofniveau, de remvloeistof, ruitenwisservloeistof en eventueel de versnellingsbakolie.
Let op verkleuring of vreemde geurtjes – dat kan op veroudering of vervuiling wijzen.
Motoroliën geschikt voor oldtimers, kennen vaak een hogere viscositeit en grotere hoeveelheden fosfor en zink dan moderne motoroliën. Deze moderne motoroliën bieden voor oldtimers echter vaak onvoldoende bescherming. Indien de motor niet gereviseerd is, gebruik dan de origineel voorgeschreven motorolie met bijbehorende verversingsintervallen.
Bekijk HIER onze Motul classic oliën.

Koelvloeistof
Voor oldtimers is het belangrijk om een koelvloeistof te gebruiken die vriendelijk is voor oudere materialen zoals koper, messing, aluminium, en klassieke pakkingen (bijv. rubber of kurk). Veel moderne koelvloeistoffen bevatten additieven die agressief kunnen zijn voor deze oudere materialen.
MOTUL Auto Cool Classic is speciaal ontwikkeld voor klassieke voertuigen (auto’s en motorfietsen van vóór 1990)
Let op: Gebruik geen koelvloeistof met organische zuren (OAT-technologie) voor oldtimers. Die zijn bedoeld voor moderne motoren en kunnen pakkingen of metalen aantasten in klassieke voertuigen.
Remvloeistof
Voor oldtimers is het belangrijk om een remvloeistof te kiezen die compatibel is met oudere remsystemen, vaak met natuurlijke rubberen afdichtingen en onderdelen die gevoelig kunnen zijn voor moderne (agressievere) synthetische remvloeistoffen.
Motul DOT 3 & 4 Brake Fluid
Waarom
- DOT 3 & 4 is vaak veiliger voor oudere voertuigen met rubberafdichtingen op basis van natuurlijke materialen. (Maar maar let goed op de specificaties van je remsysteem.)
- Vermijd siliconen remvloeistoffen (DOT 5) tenzij het systeem daar specifiek voor ontworpen is. Deze zijn niet compatibel met DOT 3 of DOT 4 en kunnen schade veroorzaken als ze gemengd worden.
Versnellingsbak olie
Voor oldtimers is het belangrijk om versnellingsbakolie te kiezen die past bij de technologie van die tijd: meestal synchro-mesh of zelfs niet-gesynchroniseerde versnellingsbakken, vaak met messing (brons) synchronisatieringen die gevoelig kunnen zijn voor moderne, agressieve additieven. Motul heeft versnellingsbak olie die bijzonder geschikt is voor klassieke auto’s, namelijk de Motul Gearbox 80W-90.
Dit is een minerale olie welke geschikt is voor klassieke handgeschakelde versnellingsbakken zonder “extreme pressure” additieven die schadelijk kunnen zijn voor geel metaal.
Voordeel is dat deze zachter is voor pakkingen en afdichtingen, goed voor synchro’s van oudere bakken.
Let op: Gebruik geen GL-5 olie, tenzij je zeker weet dat het materiaal in je versnellingsbak daartegen bestand is. GL-5 bevat vaak additieven die schadelijk zijn voor messing synchro’s (veel gebruikt in oldtimers).
3 INSPECTEER BANDEN EN BANDENSPANNING
Tijdens de winter kunnen banden wat lucht verliezen. Controleer dus de bandenspanning en pas deze aan volgens de fabriekswaarden. Kijk ook naar de conditie van het rubber: droogtescheurtjes of vervorming duiden op slijtage.
Als de wagen langer heeft stilgestaan, kunnen er zelfs rechte vlakken op de banden ontstaan. Dit kan veelal verholpen worden door voor de eerste rit de bandenspanning tot 3 bar op te pompen. Na die eerste rit mag de bandenspanning terug naar voorgeschreven normale spanning.
Tip: Vergeet de reserveband niet!
4. REMMEN EN OPHANGING CHECKEN
Na een tijdje stilstaan kunnen remschijven wat roestig zijn. Een korte proefrit helpt dit vaak al weg te remmen. Voel tijdens het rijden of het rempedaal goed aanvoelt en de auto netjes in een rechte lijn remt. Let ook op bijgeluiden of een wiebelend stuur, dat kan wijzen op een probleem met de ophanging of wiellagers.

5. SMEREN WAAR NODIG
Sommige klassieke auto’s hebben nog vetnippels bij de ophanging of de stuurinrichting. Smeer deze door met het juiste vet. Motul Grease 100 Vet is geschikt voor alle doeleinden. Met lithiumzeep en anti-slijtage, anti-oxidatie & anti-corrosie toevoeging.
6. CONTROLEER VERLICHTING EN ELEKTRISCHE SYSTEMEN
Test alle lampen: koplampen, knipperlichten, remlichten en dashboardverlichting. Kijk ook of claxon, ruitenwissers, ventilatie en eventuele andere elektrische systemen goed functioneren.
7. SCHOONMAKEN EN LAKBESCHERMING
Een frisse start van het seizoen begint met een grondige wasbeurt. Verwijder stof en vuil van de winterstalling, reinig de velgen en was de auto met een goede shampoo welke ook bescherming biedt.
Vergeet ook het interieur niet: stofzuigen, bekleding / leer- en ramen reinigen.
Motul biedt een compleet assortiment onderhoudsproducten aan die je oldtimer weer een showroom uitstraling geeft.
Bekijk HIER het assortiment.

8. PROEFRIT MAKEN
Na al deze controles is het tijd voor een korte proefrit. Let op het gedrag van de motor, de wegligging, remmen en stuurinrichting. Hoor je vreemde geluiden of voelt iets niet goed aan? Dan is het beter om eerst een specialist te raadplegen voordat je verder rijdt.
TIP: DENK AAN DE VERZEKERING EN KEURING
Controleer of je verzekering nog geldig is en of je auto eventueel een technische keuring moet ondergaan. Sommige landen stellen jaarlijkse of periodieke controles verplicht, ook voor oldtimers. (In Nederland geld dit niet voor voertuigen ouder dan 50 jaar)
TOT SLOT: GENIET!
Een klassieker is niet alleen een voertuig, het is een beleving. Als je alles netjes hebt nagelopen en je bolide weer in topvorm is, rest er nog maar één ding: rijden!
Dus open het dak, zet een fijn deuntje op (of luister gewoon naar het motorgeluid), en geniet van het voorjaar – precies zoals het bedoeld is.
Voor motoren met een verhaal – vertrouw je op Motul