Officiële Motul e-commerce partner

Op werkdagen besteld, morgen in huis!

Veelal uit voorraad leverbaar

Gratis verzending in NL vanaf €75,-

WAAROM REMVLOEISTOFFEN VAN GOEDE KWALITEITBELANGRIJK ZIJN

Als mensen aan smeermiddelen denken, denken ze vaak aan ‘motoren’. Maar er is nog een ander deel van uw voertuig dat ultieme prestaties en betrouwbaarheid vereist: uw remmen. Of je nu een zinderende kwalificerende rondetijd neerzet op een MotoGP-motor, of een high-performance auto op de weg rijdt, sterke remmen die niet vervagen zijn net zo belangrijk als de prestaties van je motor.

EEN REMVLOEISTOF VAN TOPKWALITEIT IS ESSENTIEEL OM DE REMMEN MAXIMAAL LATEN PRESTEREN

De problemen doen zich meestal voor wanneer de remmen maximaal worden getest, zoals op een circuit. Als ze te warm worden, kunnen ze al na een paar ronden last hebben van vervaging, wat als je in een race zit, een vervroegde uitval zou kunnen betekenen. Maar het zijn vaak niet de remblokken die de schuld hebben. Meestal is het de remvloeistof die het probleem kan veroorzaken of verhelpen.
Remvloeistoffen zijn “niet-samendrukbaar”, wat betekent dat ze de beweging van het rempedaal overbrengen naar de remblokken en -schijven van het voertuig. En net als de olie die je in je motor doet; zijn er remvloeistoffen in verschillende kwaliteitsniveaus. Remsystemen vereisen vloeistoffen van hoge kwaliteit, zodat bestuurders kunnen genieten van een krachtige, bliksemsnelle remrespons gedurende lange remintervallen.
Vooral voor auto’s met hogere prestaties en raceauto’s, waarvan sommige met hoogwaardige koolstof- en keramische remmen, die hoge temperaturen produceren in zeer extreme omstandigheden, is een remvloeistof van topkwaliteit essentieel om ervoor te zorgen dat ze optimaal werken

WAT BETEKENEN DE CIJFERS VAN REMVLOEISTOF?

Ooit afgevraagd wat die DOT-classificaties betekenen voor remvloeistoffen? Het Amerikaanse ministerie van Transport (Department of Transport = DOT) heeft een aantal beoordelingen voor remvloeistof bedacht, die duidelijk op de verpakking staan vermeld en die de prestaties van de vloeistof en het natte en droge kookpunt bepalen. Een remvloeistof moet worden ingedeeld in een van de volgende DOT-classificaties: op glycol gebaseerde remvloeistoffen DOT3, DOT4 en DOT 5.1, en DOT5, een op siliconen gebaseerde remvloeistof. Hoe hoger de DOT-classificatie, hoe hoger het kookpunt, maar raadpleeg altijd het handboek van uw voertuig voor de juiste vloeistof om te gebruiken.

WAT ZIJN RACING-REMVLOEISTOFFEN?

Voor racen, waarbij de remmen van een voertuig tot het uiterste worden getest, heeft Motul een speciaal assortiment vloeistoffen met hogere natte en droge kookpunten om de extreme temperaturen het hoofd te bieden. Een goed compromis tussen kosten en prestaties is de Motul RBF660, met de beste mid-range prestaties van Motul RBF600. Voor de ultieme remprestaties heeft Motul’s RBF 700 High Performance Racing Brake Fluid het hoogste droogkookpunt op de markt (van producten die voldoen aan de DOT 4-norm) bij 336C. Het product biedt zeer consistente en maximale remprestaties, zelfs onder de zwaarste omstandigheden op de weg, race en rally.

WAT VINDEN DE FANS VAN DE REMVLOEISTOFFEN VAN MOTUL?

TRACK DAY FAN LEWIS CUNNINGHAM:
“Ik moest de remvloeistof upgraden en toen ik de prijs versus de prestaties onderzocht, koos ik voor Motul RBF660. Het was redelijk geprijsd, had goede recensies en leek te doen wat ik wilde. Het presteerde echt boven de originele vloeistof. Daarom heb ik hem opnieuw gebruikt in de Clio Cup-car.”

PRO DRIFTER OLLY SILCOCK:

“In onze rem- en koppelingssystemen zul je vaak merken dat warmte doorslag een probleem is, dus zijn we RBF660 gaan gebruiken om vervaging te verminderen. Het werken met Motul was een behoorlijke eye-opener.”

STUNT RIDER TONY CARBAJAL:

“Ik zie wel een groot verschil bij het gebruik van Motul. Bijvoorbeeld met de remvloeistof. We gebruiken de remmen veel, en je kunt zeker een verschil voelen als je een andere remvloeistof gebruikt. Je kunt de kwaliteit ervan voelen tijdens het rijden en het laatste wat je wilt als je op hoge snelheid wheelies maakt, is het vervagen van de remmen. ”