Motul en de Dakar-rally. Het was een partnerschap geschreven in de sterren. Toen Motul officieel samenwerkte met de beruchte rally in 2017, was het een van de laatste stukjes van de perfecte Dakar-puzzel. De Dakar-rally, zo krachtig ondersteund door concurrenten vol enthousiasme en vastberadenheid, typeert Motul’s kernwaarden van broederschap, passie, integriteit en technische innovatie. De samenwerking is een ‘match made in heaven’. Samen met de organisatoren van de rally kijken we uit naar de start van de rally van 2023 op 31 december, en een hele reeks nieuwe uitdagingen en veranderingen.
EEN NIEUW EN UITDAGEND ROUTEBESCHRIJVING
Dit wordt de vierde editie van de Dakar die wordt gehouden in Saoedi-Arabië, met vertrek op 31 december 2022 en over de finish op 15 januari 2023. Het zal ook de eerste ronde zijn van de FIA-FIM World Rally-Raid Kampioenschap.
De route voert de piloten van de stranden van de Rode Zee naar het zand van de Arabische Golf in Dammam. Deze oversteek door het land zal in feite een complete tocht zijn, aangezien de 14 etappes eerst de Dakar naar de noordwestelijke berggebieden leiden voordat ze naar het diepe zuidoosten gaan voor een driedaagse reis door oceanen van duinen in het ‘empty quarter’.
DE REIS BEGINT IN NOVEMBER IN CASTELLET, FRANKRIJK
De deelnemers komen aan in Saoedi-Arabië in een vriendelijke sfeer vlakbij het strand. Het nieuwe startformaat zal de hele Dakar-caravan huisvesten tijdens de laatste technische en administratieve controles, die eind november voornamelijk op het Castellet-circuit zullen plaatsvinden. Het entourage is voor de gelegenheid opnieuw ontworpen met entertainment en bieden ruimtes voor gastvrijheid en interactie. Het concept “Sea Camp” bestaat uit het overnemen van een stuk woestijn aan zee.
15 DAGEN COMPETITIE
De Dakar 2023 wordt gekenmerkt door zijn lengte, met 14 etappes plus een proloog voor 15 dagen competitie. De route bevat 70% nieuwe klassementsproeven. Het is ook het dichtste rallyformaat van deze tijd. De overgrote meerderheid van de klassementsproeven zijn rond de 450 kilometer. De sectoren zullen korter zijn, met de finishlijnen dichter bij de kampen, wat de verbindingstijden zal verkorten. In totaal zal deze editie met bijna 5.000 kilometer aan klassementsproeven de langste wedstrijdafstand zijn sinds 2014.
DRIE DAGEN IN ‘EMPTY QUARTER’
De Dakar-concurrenten zijn bekend geraakt met deze immense regio van Saoedi-gebied die wordt aangeduid als de ‘empty quarter’ regio van het Arabische schiereiland. Maar uitstapjes naar het marathonbivak in Shubeyta in 2020 of lussen getraceerd vanuit Wadi Ad Dawasir onthulden slechts een minuscuul deel van deze uitgestrekte woestijn. Dankzij de route die zorgt voor communicatie met de buurstaat Oman, is een veel diepere route nu mogelijk en kan een kamp worden opgezet in de uiterste oostelijke regio van Saoedi-Arabië. De rijders zullen de maraton etappe tijdens de drie dagen in het ‘empty quarter’ ook het hoofd moeten bieden.
DE VERKENNERS BELONEN
De Dakar onderscheidt zich door de meest succesvolle deelnemers ter wereld samen te brengen met enthousiastelingen die de sportieve uitdaging van hun leven aangaan. De wederzijdse trots om op dezelfde route te strijden is een essentieel onderdeel van de Dakar. De middelen van de professionals en de amateurs zorgen voor een extra stimulans, dit resulteerd in een dagelijks classement en prijzengeld. Er is een lijst zijn met fabriekscoureurs voor elke categorie gebaseerd op de resultaten in hun carrières. Ontdekkingsreizigers zullen strijden om waardevolle bonussen om hun verbetering in de discipline, zoals uitrusting, te valideren.
WILLEKEURIGE ROUTES: KOPIEREN NIET MOGELIJK
Het principe is al lang bekend op basisscholen waar leraren soms verschillende opdrachten uitdelen aan twee naburige leerlingen – een slimme manier om te voorkomen dat concurrenten in de verleiding komen om te kopiëren. Evenzo zullen de routes van de meeste klassementsproeven in tweeën worden gesplitst over een min of meer lang gedeelte, waarbij de routes van A- en B willekeurig worden toegewezen. Concurrenten die in de verleiding komen om hun voorgangers zonder na te denken te volgen, lopen het risico hun ‘waypoints’ te missen en daarmee dus zware straffen te krijgen.
MOTOREN: EEN BONUS VOOR HET OPENEN VAN EEN ETAPPE
De opeenvolging van etappes veroorzaakt een jojo-effect bij de leidende renners die geloofwaardigheid kunnen geven aan opportunistische racestrategieën. Als eerste aan een etappe beginnen is de meest delicate positie van allemaal. Het gebeurt zo dat de ritzege in die mate als een nadeel kan worden ervaren dat sommige renners vrijwillig afzien van de overwinning om te voorkomen dat ze de volgende dag aan een tijdverlies worden blootgesteld. Dit jaar worden tijdcompensaties toegekend.
EEN DIGITALE KAART VOOR ALLE VOERTUIGEN
Papier is verleden tijd. De afgelopen jaren zijn er tablets verschenen in de auto’s en vervolgens in de vrachtwagens voordat ze werden getest door de elite-rijders. Het systeem is inmiddels grondig getest en is nu klaar voor gebruik in alle categorieën. Alle voertuigen worden vanaf dit jaar met deze digitale versie uitgerust.
DAKAR CLASSIC LANCEERT TWEE NIEUWE UITDAGINGEN
Met 140 voertuigen was de tweede editie van de Dakar Classic een groot succes en werden de grote verschillen in potentie tussen de oudere auto’s en die van eind jaren negentig duidelijk. Daarom is er een extra snelheidsgroep, H0 genaamd, toegevoegd om lagere gemiddelde snelheden te definiëren die zijn gekoppeld aan minder krachtige auto’s. Er komen twee nieuwe uitdagingen: “Authentic Co-driver Challenge” voor voertuigen die binnenkomen zonder moderne instrumenten; en “Iconic Classic Club” voor originele voertuigen die hebben deelgenomen aan de Dakar in de 20e eeuw, waardoor alle “replica’s” worden uitgesloten. Een selectiecommissie zal het aantal inzendingen beperken tot maximaal 150.
STERKTE IN DIEPTE IN ALLE ZES CATEGORIEN
Motul biedt zijn partners speciaal aangepaste smeer- en koelvloeistoffen uit zijn motorsport- en fabrieksassortiment, met name uit het 300V-assortiment voor de hoogste prestaties en maximale bescherming. Motul zal volledig betrokken zijn bij deelnemers in alle zes categorieën – auto’s, fietsen, vrachtwagens, quads, SSV’s en klassiekers.
HET MOTUL RACING LAB: ONDERSTEUNING VAN ALLE TEAMS
Zoals Motul-wetenschapper Céline Danion eerder zei toen ze terugkeerde van de rally: Het Motul Racing Lab is een mobiel laboratorium dat live en ter plaatse de smeermiddelen van alle onderdelen van de machine (motor, transmissie, differentieel) analyseert. Het lab is geïnstalleerd in een vrachtwagen, waardoor we bijna overal ter wereld aanwezig kunnen zijn, zoals de Dakar waar we net van terug zijn: bijna twee weken midden in de woestijn. Als de analyses goed zijn, stelt dat de teams gerust en hebben ze meer vertrouwen voor de rest van de koers. Als de resultaten slecht zijn, zijn ze dankbaar dat ze die informatie hebben en hebben ze een kans om het te repareren voordat het te laat is. Het Motul Racing Lab niet alleen een ‘apparaat’; Er zit ook een team omheen dat echte technische ondersteuning biedt aan teams en hard werkt om te proberen hen te helpen een evenement als de Dakar Rally te voltooien en zelfs te winnen. Het Motul Racing Lab is er dus niet alleen voor de show.
BLIJF E DAKAR VOLGEN!
Via Club Motul zullen we je voorzien van updates over hoe het evenement verloopt. Wie wordt in 2023 de koning van de zandduinen en het woestijngebied? Blijf op de hoogte via Club Motul om erachter te komen!